top of page
  • תמונת הסופר/תעורך דין ומגשר איל גרנט

מדוע חשוב "לרענן" את הסכם הממון מדי כמה שנים?

עודכן: 9 ביוני 2020


עשיתם כבר הסכם ממון בתחילת הדרך, אולי לפני החתונה, אולי מעט זמן אחריה. ייתכן שאתם רק ידועים בציבור והחלטתם במהלך הדרך להסדיר את אופן ההתנהלות ביניכם.

עם הזמן השתנו דברים, הגיעו ילדים, ירושות מכאן ומשם שותפו בין בני הזוג, אולי זכויות בדירה נצברו או שרכוש חדש הצטבר. ייתכן מאוד שלמרות שחשבתם לעומק בתחילת הדרך על הסכם הממון, לרבות על כל שינויי החיים שאולי יתרחשו קדימה, נסיבות החיים הובילו אתכם בפועל להתנהג בצורה שונה מזו שהסכמתם עליה מראש ואישרתם בבית המשפט או אצל נוטריון, וההסכם ישב כלאחר כבוד במגירה צדדית בביתכם או בכספת כאבן שאין לה הופכין. אחרי הכל, כל עוד הכל בסדר, הפרפרים מעופפים והאהבה פורחת, הסכם הממון לא מעניין אף אחד. הוא הרי נוצר לקראת יום שלא יקרה אף פעם. שבסופו של יום, אכן מתגשם.


בפסיקה חדשה ומהפכנית מחודש דצמבר 2018 של בית המשפט העליון, קבע בית המשפט כי אם חתמתם על הסכם ממון עם בן הזוג שלכם ולא קיימתם חלק מהוראותיו לאורך השנים, ההסכם לא תקף, גם אם הוא אושר וקיבל תוקף של פסק-דין בביהמ"ש; וגם אם אף אחד מבני הזוג לא ביקש לבטל אותו באופן אקטיבי. ביהמ"ש העליון, שלל את זכויותיו של ידוע בציבור בדירה שחלק עם בת זוגו, עקב אי-קיום הוראות הסכם ממון, שבמסגרתו נקבע כי הוא זכאי למחצית מהדירה.

פסיקה זו נוגעת בסבירות גבוהה לחלק גדול מהזוגות שעשו הסכם ממון לאחר למעלה מעשר שנים. מסיבה זו, אני ממליץ ללקוחותיי, פעם בכמה שנים "להכין את זוגיותכם לחורף" ו"לחדש את הסכם הממון" לקראת אותו יום אשר אין ספק שלעולם לא יגיע. מטבע הדברים, לאנשים, במיוחד לזוגות שהכל בסדר ביחסים ביניהם, לאחר שנים של זוגיות, "אין ראש" לשוב ולפתוח את החוזה. למרות זאת, דווקא גילוי אחריות בשלב זה עשוי לחסוך כאב ראש, לב וכיס בשלב מאוחר יותר. חישבו על כך כמעין "חיסון לשפעת" שתוקפו פג פעם בכמה שנים, אבל אתם עדיין עושים אותו. אמצו את הגישה בה החזקתם בתחילת הקשר עת ניסחתם ביניכם הסכם ממון, ופנו אל עורך הדין על מנת שיעדכן את תנאיו, על מנת ש"ביום הדין", כאשר תנערו את האבק מההסכם, הוא יוכל לשמש אתכם.

25 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הודעתך נשלחה בהצלחה!

bottom of page