top of page
  • תמונת הסופר/תעורך דין ומגשר איל גרנט

מי יכול לערוך ייפוי כח מתמשך?

מי שעורך את ייפוי הכח המתמשך צריך להיות עו"ד חבר בלשכת עוה"ד בישראל שעבר הכשרה של האפוטרופוס הכללי, שאין לו עניין אישי בייפוי הכח, אינו יכול להיות מיופה הכח באותו המסמך וכן צריך שיהיה בעל כרטיס חכם על שמו.

מובן מאליו, שאלו דרישות מינימליות. מי שמומלץ כי יערוך את ייפוי הכח המתמשך הוא עורך דין שיש לו קצת רקע בתחומים משלימים, כגון ידע בצוואות וירושות (ייפוי כח מתמשך לעיתים נקרא "צוואה בחיים"), ידע בהסכמי ממון ודיני משפחה, קצת משפט מסחרי וידע בדיני חוזים ושליחות על מנת לענות על שאלות הכרוכות במפגש בין ייפוי הכח המתמשך ליחסים הזוגיים ולהוצאת כספים במסגרת יחסי ממון.

מומלץ גם שיכיר את הבעיות איתם מתמודדים הממנים והדילמות שיש להם, למשל הגישה שלהם לגבי טיפולים רפואיים, מגורים, תרומות, הוצאות, ניהול ההשקעות שלו. אתם צריכים כי עורך הדין שעורך את ייפוי הכח המתמשך יידע לתשאל אתכם לגבי חשבונות פיננסיים ומקורות הכנסה נכון, על מנת לדעת כיצד לנסח את ההנחיות המקדימות למיופה הכח.

לעיתים, לממנה עולות שאלות לגבי האופן בו הוא היה רוצה שינוהלו ענייניו רק בשיחה המקדימה עם עורך הדין. כל מקרה הוא אינדיבידואלי, ואין מדובר רק ב"מילוי טופס" טכני.


הסטטיסטיקה היא כזו שלמעלה מ-50% מהאנשים שיחצו את גיל 80 יהיו בעלי דמנציה או התחלה של דמנציה, והאופן בו ינוהלו ענייניהם לא יעניין אותם באותו אופן שמעניינת אותם "צוואה" אלא יותר מכך, היות והם עצמם אלו שיספגו את התוצאות.

עורך הדין של מסמך הייפוי כח המתמשך הינו למעשה שומר הסף. עורך הדין מאשר את חתימת הממנה לאחר מתן הסברים ולאחר שנוכח לדעת כי הממנה מבין את משמעות מתן ייפוי הכוח, מטרותיו ותוצאותיו, והתרשם כי ייפוי הכוח ניתן בהסכמה חופשית ומרצון, בלא שהופעלו על הממנה לחץ או השפעה בלתי הוגנת ובלא ניצול של מצוקתו או חולשתו.


ישנה חשיבות לכך שעורך הדין ייתן הסברים בשפה ברורה ומובנת בדבר הכלי המשפטי הייחודי של ייפוי כח מתמשך, על מנת לאפשר לממנה תכנון עתידי של אופן קבלת החלטות עבורו כאשר יהיה לא כשיר לעשות כן, ומניעת "הסללה" למסלול אפוטרופסות.


התוצאה של מסמך זה הינה העברת "המושכות" בהחלטות מהותיות לאדם אחר, ולרוב, לכל תקופת חיי הממנה.

13 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הודעתך נשלחה בהצלחה!

bottom of page